کاخ ورسای فرانسه

5/5

آنچه در مطلب میخوانید:

کاخ ورسای فرانسه | مناطق گردشگری اروپا

کاخ ورسای از بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان در اروپا است که نمونه‌ای بارز از زیبایی، شکوه و بزرگی است. کاخ ورسای مجموعه ای از کاخ هاست که در نزدیکی پاریس قرار دارد و به عنوان میراث جهانی توسط یونسکو انتخاب شده‌است.

پیش از سلطنت لوئی چهاردهم کاخ سلطنتی فرانسه کاخ لوور بود اما بعد از روی کار آمدن، او تصمیم گرفت کاخ باشکوهی برای خود بسازد تا هم از شلوغی پاریس دور شود و هم با یکجا جمع کردن دستگاه‌های دولتی و دربار در ورسای کنترل بیشتری را بر آنها داشته باشد. به همین منظور وی دستور داد دهکده زیبای ورسای به عنوان مکان ساخت این کاخ انتخاب شود. معاهده ورسای که به جنگ جهانی اول پایان داد در این کاخ عقد شده‌است.

کاخ ورسای فرانسه | مناطق گردشگری اروپا
کاخ ورسای فرانسه | مناطق گردشگری اروپا

کاخ ورسای در تاریخ ۶ مه ۱۶۸۲ افتتاح شده است که شروع ساخت و طراحی کاخ به سال ۱۶۶۹ برمی گردد در حالیکه طراحی اصلی کاخ به منظور استفاده به عنوان کاخ سلطنتی به سال ۱۶۷۸ باز می‌گردد. در کل مجموعه کاخ‌های ورسای طی چهار مرحله ساخته و تکمیل شد. بعد از این مراحل در دوره پادشاهان بعدی نیز عمارت‌هایی به این مجموعه اضافه  شد. طراحی این کاخ توسط معماران ماهری به نام‌های «لویی لووا»، طراح فضای سبز آندره لونوتر و «شارل لُبران» نقاش و دکوراتور زبردست انجام گرفت.

تاریخچه کاخ ورسای فرانسه | مناطق گردشگری اروپا
تاریخچه کاخ ورسای فرانسه

کاخ ورسای و فضای سبز اطرافش به وسعت ٨٠٠ هكتار می باشد. باغ‌ها و فضای سبز در قسمت جنوبی کاخ قرار گرفته‌اند که نمای فوق العاده‌ای را از تراس کاخ سلطنتی فراهم می‌کند. کاخ ورسای دارای بزرگترین مجموعه باغ‌ها و فضای سبزی است که تا کنون در جهان ساخته شده‌است. طراحی فضای سبز به شکلی است که نمای بسیار وسیع و بی انتهایی را به ذهن می‌آورد. در میان این باغ‌ها، آبراه‌ها، حوض‌ها، فواره‌ها و مجسمه‌های زیبایی طراحی شده‌اند. طراحی تمام این قسمت‌ها توسط آندره لونتر صورت گرفته‌است.

تاریخ نگاران زندگی در ورسای را زندگی طلایی نامیده‌اند و هزینه نگهداری این کاخ با توجه به عظمت، شکوه و وسعت کاخ بسیار بالا بود به طوری که طی یک برآورد گفته می‌شود که حدود ۲۵٪ درآمد ملی فرانسه در آن زمان صرف فراهم کردن هزینه زندگی شاه در این کاخ می‌شد. در طی تحقیقات امروزی هزینه ساخت ساختمان‌های این کاخ بالغ بر ۲ میلیارد دلار و قیمت طلا و نقره به کار رفته در این کاخ بر اساس قیمت طلا و نقره در سال ۲۰۰۶ به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

زندگی طلایی در تاریخچه کاخ ورسای فرانسه | مناطق گردشگری اروپا
زندگی طلایی در تاریخچه کاخ ورسای فرانسه | راهنمای گردشگری اروپا

تالار آینه‌ها با  ۷۳ متر طول، ۱۱ متر عرض و ١٢ متر ارتفاع، زیباترین و مهم‌ترین بخش كاخ ورسای است که تمام عروسی‌ها، جشن‌ها و مراسم تاج‌گذاری، از جمله تاجگذاری ژوزفین در زمان ناپلئون بناپارت در این تالار صورت می‌گرفته. این تالار در طبقه اول كاخ، دارای ۵۷۸ آینه و  ۱۷ پنجره است كه پنجره ها به سوی باغ باز می‌شوند و از هر پنجره می‌توان بخشی از باغ را مشاهده كرد. مجسمه‌ای مرمرین از لوئی چهاردهم نیز زینت‌بخش این تالار است و همچنین چهل لوستر بزرگ از سقف بلند تالار آویزان است.

كاخ ورسای با ٧٠٠ اتاق، ١٢ مایل جاده، ٢٠٠ هزار اصله درخت، ۵۰ فواره، ۲۱۵۰ پنجره، ۶۷ راه‌پله، ۶ هزار تابلوی نقاشی، ۱۵۰۰ طراحی، ٢١٠٠ مجسمه و ۵ هزار قطعه مبلمان، پس از بیش از سه قرن كه از زمان ساخت آن می‌گذرد هنوز چشم هر بازدیدكننده‌ای را در تور اروپا خیره می‌كند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید!