برج ملی کانادا

5/5

آنچه در مطلب میخوانید:

برج ملی کانادا

برج ملی کانادا (Canadian National tower)

برج ملی کانادا یا برج سی ان (cn) یکی از بلند ترین برج های جهان است .این برج به عنوان نماد و سمبل  کشور کانادا شناخته می شود و در مرکز شهر تورنتو قرار دارد. برج سی ان به یک مرکز توریستی بزرگ تبدیل شده و رودخانه معروف و دیدنی اونتاریو در کنار این برج قرار دارد که باعث زیبایی بیشتر این برج می شود و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان را در تور کانادا به خود جذب می کند.

در سال 1968 برج CN  برای حل مشکل آنتن دهی در شهر تورنتو با ارتفاع 553.33 متر در مرکز این شهر بنا شد و در ابتدا از برج سی ان برای ارتباطات استفاده می شد.  برج سی ان یک برج خصوصی است و این برج در زمان بهره برداری توجهات بسیاری را در زمینه جذب توریست و در زمینه ارتباطات به خود جلب نمود. فضاهای تفریحی و تجاری مختلفی وهمچنین  مکان های دیدنی مانند : کلوپ ها . سالن ورزشی . گالری های زیبا و متعدد و … در این برج قرار دارد. همچنین برای جابجایی آسان تر و سریع بازدید کنندگان  در این برج 6 عدد آسانسور سریع السیر با توانایی جابجایی 1200 مسافر در ساعت پیش بینی شده است.

با توجه به ارتفاع  بسیار زیاد برج سی ان و قرار داشتن در مرکزی ترین نقطه شهر این برج به تمام نقاط و چشم انداز های شهر تورنتو اشراف داردبه همین جهت دوربین ها و تلسکوپ های بسیاری جهت مشاهده این چشم اندازها در قسمتی از این برج قرار دارد. برای اینکه تورنتو را زیر پای خود ببینید، کافی است بالای برج CN بروید و در تراس آن قدم بزنید. این برج تا تراس ها، 116 طبقه دارد و به افرادی که ترس از ارتفاع دارند، توصیه نمی شود.

برج ملی کانادا (Canadian National tower) | مناطق گردشگری کانادا

در محل بازدید فوقانی برج سی ان  وسعت دید بیشتری خواهید داشت و زمانی که هوا کاملا صاف و عاری از ابر و گرد و غبار باشد می توان تا 120 کیلومتر دورتر را دید. حتی از این ارتفاع می توان مناظر طبیعی دریاچه انتاریو، تاسیسات کنار ساحل،  جزیره مرکزی و حتی برج های بسیار زیبا شهر تورنتو را در هوای آبی و بدون گرد و غبار مشاهده کرد .

این برج یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کانادا به شمار می رود و هر ساله تقریبا نزدیک به دو میلیون نفر از برج سی ان بازدید می کنند و برج تقریبا بیش از 40 میلیون دلار برای صاحبان آن در آمد ایجاد می کند .

برج ملی کانادا در 12 سپتامبر سال 2007 عنوان بلندترین سازه جهان را که 31 سال از آن خود کرده بود به برج دوبی که هنوز در حال ساخت بود داد. در سال 1994 کف پایین ترین طبقه رأس سازه با شیشه عوض شد تا مردم بتوانند از فاصله 500 متری زیر پای خود را ببینند. رستوران گردان بالای برج هم 400 نفر گنجایش دارد و هر 72 دقیقه یک بار به دور خود می چرخد.

برج ملی کانادا از سال 1976 تا سال 2009 بلندترین سازه ی بتنی آزاد یا به نوعی بلندترین ساختمان در جهان شناخته می شد. بلندای این برج 553 متر و سی و سه سانتیمتر از سطح خیابان است و تا سال 2011 بعد از برج خلیفه ی دبی در امارات متحده ی عربی و برج تلویزیونی گوانگژوی چین به عنوان سومین ساختمان یا برج جهان شناخته می شود.
برج ملی کانادا CN Tower
برج ملی کانادا در مرکزی ترین نقطه ی شهر تورنتو ( بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر کانادا ) در ایالت انتاریو واقع شده و به عنوان سمبل این شهر شناخته می شود. نام اولیه ی آن برج شبکه ی ارتباطی Communications network tower بوده است و کانادایی ها آن را برج ملی کانادایی ها (Canadian National Tower) می نامیدند. هر چند بعدها، برج به برج ملی کانادا (Canada’s National Tower) تغییر نام یافت اما مردم محلی از هیچکدام از این اسامی استفاده نمی کنند و صرفاً این برج را با نام برج سی ان (CN Tower) می شناسند و در ادامه مقاله از همین عنوان استفاده خواهد شد.
تاریخچه:
به دنبال رشد اقتصادی کانادا در دهه ی شصت میلادی، ساختمان های چوبی و کوتاه مرتبه ی مرکز شهر تورنتو جایشان را به برج های پنجاه شصت طبقه دادند. در اواخر دهه ی شصت به دلیل وجود این ساختمان های سر به فلک کشیده، آنتن دهی شبکه های تلویزیونی در مرکز شهر تورنتو مختل گردید. از آنجا که شهر تورنتو یک شهر مسطح است، عملاً در بالای هر یک از این ساختمان ها، دیش های مایکرویو برای تبادل اطلاعات رادیویی و تلویزیونی نصب شد اما باز هم کارگشا نبود. برای حل این مشکل مسئولین شهر تورنتو در سال 1968  بر آن شدند تا یک برج تلویزیونی که بیش از سیصد متر ارتفاع داشته باشد بسازند. در ابتدا قرار نبود این برج مکانی برای گردشگری باشد ولی به تدریج فکر ساختن یک بنای چند منظوره در دستور کار قرار گرفت. کلنگ ساخت برج در ششم فوریه سال 1973 بر زمین زده شد و بعد از چهل و چهار ماه در دوم اکتبر سال 1976درهای آن به روی بازدیدکنندگان باز شد. ارتفاع برج که از آن زمان تا سی سال بعد بلندترین برج جهان به حساب می آمد، به علاوه ی منحصر به فرد بودن روش مدیریت پروژه و مدت زمان ساخت برج، باعث شد تا نام برج سی ان از چند جهت در کتاب رکوردهای گینس ثبت گردد.

برج ملی کانادا (Canadian National tower) | مناطق گردشگری کانادا

مشخصات فنی برج سی ان
– ارتفاع از سطح خیابان: 553 متر و سی سه سانتیمتر
– ارتفاع طبقه ای که کف شیشه ای دارد: 342 متر
– ارتفاع طبقه ای که به طور معمول بازدید می شود و دارای رستوران است: 346 متر
– ارتفاع رستوران گردان با ظرفیت 500 نفر: 351 متر که هر 78 دقیقه 360 درجه می چرخد.
– ارتفاع Sky Pod یا طبقه ی فوقانی: 447 متر
– هزینه ساخت: حدود 60 میلیون دلار کانادا ( در زمان ساخت )
– نیروی انسانی شاغل برای ساخت برج: 1537 نفر
– تعداد کارکنان شاغل در برج: بستگی به فصل و تعداد بازدیدکننده بین 400 تا 550 نفر
– مقدار گودبرداری: 62 هزار تن
– طول میلگرد استفاده شده در برج: 128 کیلومتر
– سایر مصالح فلزی: 5600 تن
– جمع مصالح فلزی به کار رفته در ساخت برج: 132 هزار تن
– مقدار بتن به کار رفته در ساختمان: 41 هزار متر مکعب
– تعداد آسانسورها: 6 عدد
– ضخامت شیشه های دوجداره: 64 میلی متر
– تعداد پله های فلزی که تا Sky Pod می روند: 2579 پله
– در طبقه ی هم کف 1200 مترمربع فروشگاه وجود دارد.
– سالن های متعدد برای نمایش فیلم و تئاتر در پایین برج وجود دارد.
یکی از نکات جالب در ساخت برج سی ان کارگذاری آنتن 102 متری آن است. این آنتن که از جنس فولاد ساخته شده، دارای 8 قسمت است که وزن هر قطعه نزدیک 8 تن بوده است. برای نصب این قطعات از یک هلیکوپتری قوی که توانایی بلند کردن اجسام ده تنی را دارد استفاده شده است. کارگرانی که در نوک برج کار می کردند تا قطعات بزرگی را که هلیکوپتر می آورد، کار بگذارند، تنها یک و نیم متر مربع فضا برای ایستادن در ارتفاع 500 متری از سطح زمین داشتند.
بازدید از برج
سالانه حدود دو میلیون نفر از برج سی ان بازدید می کنند و برج بیش از 40 میلیون دلار برای صاحبان آن درآمد ایجاد می کند. نکته ی جالب اینکه دولت کانادا سالانه بیش از 7 میلیون دلار بابت مالیات خرید بلیط بازدید از برج درآمد دارد. وقتی که بلیط خریدید و وارد سرسرای برج شدید، شما را به سمت آسانسورها هدایت می کنند. آسانسورها شما را در 58 ثانیه به ارتفاع 346 متری می برند. یعنی به طور متوسط در هر ثانیه شش متر حرکت می کنند. در این مدت به طور مختصر اطلاعاتی درمورد برج را به شما می دهند. در این ارتفاع رستوران و چشم انداز مناسب برای تماشای شهر تورنتو و دریاچه انتاریو وجود دارد. اگر یک طبقه به پایین بروید، یعنی در ارتفاع 342 متری بخشی از کف بتونی در سال 1994 برداشته شد و بجای آن شیشه قرار گرفت. بنابراین به راحتی می توانید بر روی شیشه ها بروید و زمین را از فاصله ی 342 متری زیر پایتان احساس کنید. این مکان جای مناسبی برای آنهایی که با دلیل یا بی دلیل از ارتفاع می ترسند نیست.
اگر به Sky pod یا محل بازدید فوقانی بروید افق دیدتان بسیار بیشتر و بازتر می شود. در برخی منابع این محل را آشیانه ی عقاب (eagle’s nest) نامیده اند. ادعا می شود که اگر هوا کاملاً صاف و عاری از ابر و گرد و غبار باشد می توانید تا 120 کیلومتر دورتر ( یعنی محدوده ی آبشار نیاگارا و بخش هایی از شمال ایالات متحده ) را ببینید. در هر صورت علاوه بر اینکه نگاه کردن زمین از ارتفاع برای انسان جذاب و لذت بخش است، مناظر طبیعی دریاچه ی انتاریو، تاسیسات کنار ساحل، جزیره ی مرکزی (Central island) و حتی آسمان خراش های شهر تورنتو بدون دود غلیظ زیبا است.
برج ملی کانادا CN Tower
درست در کنار برج سی ان استادیوم ورزشی راجرز (Rogers Center) قرار دارد. این استادیوم یکی از معدود استادیوم های مسقف است که سقف عظیم آن در هنگام مسابقات و هوای مناسب کنار می رود. این استادیوم در سال 1989 افتتاح گردید و ورزشگاه خانگی تیم بیس بال تورنتو محسوب می شود. هرچند در این استادیوم سایر ورزش ها، مسابقات موتورسواری و نمایش های مختلف نیز برگزار می گردد. در برخی مواقع سال، تور گردشی برای راجرز سنتر وجود دارد که بهای بلیط آن برای یک گردش یک ساعته همراه با راهنما حدود 16 دلار است.
یکی از نکات دیگری که در برج سی ان به چشم می خورد این است که با وجودی که از سال 2009 این برج دیگر بلندترین سازه ی جهان نیست اما کانادایی ها دلشان نیامده است که تبلیغات مربوط به برج سی ان را که بلندترین ساختمان جهان است از روی دیوارها بردارند.
چند سالی است که در اردیبهشت ماه با دعوت دوستداران طبیعت و محیط زیست گرد هم آیی بزرگی در برج سی ان اتفاق می افتد که توسط برخی شرکت های تجاری مورد حمایت مالی قرار می گیرد. در این گرد هم آیی صعود از پله های برج به عنوان حرکتی نمادین در اعتراض به تخریب طبیعت و محیط زیست تبدیل شده است و این اعتراض جمعی بر عملکردهای برج سی ان افزوده شده است.
برای بازدید از برج سی ان ( یعنی توقف در ارتفاع 346 و 447 متری ) لازم است مبلغ 28 دلار بپردازید. همچنین در پایین برج، مرکز نمایشی وجود دارد که یک فیلم هیجان دار نمایش می دهد که با حرکت صندلی، پاشیدن آب و صدای استریوفونیک، حس حضور در مکان های فیلم را تجربه خواهید کرد. این تجربه برایتان 9 دلار آب می خورد.
در سال 1995 برج سی ان به عنوان یکی از عجایب هفت گانه ی مدرن دنیا انتخاب گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید!