کلیسا ساگرادا فامیلیا، پربازدیدترین بنای تاریخی اسپانیا

5/5

آنچه در مطلب میخوانید:

کلیسا ساگرادا فامیلیا، پربازدیدترین بنای تاریخی اسپانیا

کلیسا ساگرادا فامیلیا کجاست؟

کلیسا ساگرادا فامیلیا یکی از مشهورترین و جذاب ترین نقاط گردشگری در شهر بارسلونا اسپانیا محسوب می‌شود. این کلیسا به قدری بزرگ و وسیع بوده که با وجود نداشتن مقر اسقفی، اغلب با نام «کلیسا جامع» شناخته می‌شود. مجموعه وسیع کلیسا مساحت ۱۲,۸۰۰ متر مربع دارد و از سه بخش با نام های مختلف و ۱۸ برج مرتفع ساخته شده است. کلیسای ساگرادا فامیلیا با قامتی افراشته، اوج شکوه و عظمت را به بیننده القا خواهد کرد. این کلیسا هنوز هم بعد از ۱۳۰ سال تحت بازسازی است. زمانی که ساخت آن تمام شود، بلندترین برج آن یک و نیم برابر بلندتر از برج فعلی می‌شود. شاید این سازه نیمه تمام باشد اما سالانه حدود ۲/۸ میلیون نفر را به خود جذب کرده و پر بازدید ترین یادمان تاریخی اسپانیا به شمار می‌رود.

ساگرادا فامیلیا از بدو تولد تا زمان حال

ساخت کلیسا ساگرادا فامیلیا در سال ۱۸۸۲ و با ایده یک کتاب فروش آغاز شد که با ترکیبی از سبک گوتیک و سبک ابداعی خود ساگرادا فامیلیا را به وجود آورده است. وی پس از بازدید از واتیکان و بازگشت از ایتالیا، ایده ساخت کلیسایی باشکوه و با کمک های مردمی را ارائه داد و در سال ۱۸۸۲ ساخت محراب آن آغاز شد. یک سال پس از آن آنتونی گائودی مسئولیت طراحی و ساخت سازه را به عهده گرفت اما تا سال ۱۸۸۳ هنوز به عنوان مدیر پروژه منصوب نشده بود.

گائودی به سرعت اعتقادی نداشت و ساخت این پروژه مدتی طولانی به درازا کشید. او در همین مورد گفته است که: « کار من با عجله میانه ای ندارد!» زمانی که گائودی در سال ۱۹۲۶ از دنیا رفت، تنها ۱۵ تا ۲۵ درصد پروژه تکمیل شده بود. در طی جنگ های به وقوع پیوسته در اسپانیا و یک آتش سوزی، تعدادی از مدل ها و طراحی ها از بین رفتند، به همین سبب ساخت کلیسا ساگرادا فامیلیا بر اساس مدل های بازسازی شده و تناسبات جدید صورت گرفته است.

گائودی کلیسایی به طول ۹۵ متر و عرض ۶۰ متر بنا نهاد که گنجایش ۱۳,۰۰۰ نفر را داشت و برج مرکزی‌اش با ۱۷۰ متر ارتفاع در بالای بازویی قرار می‌گرفت. او که با استفاده از خطوط راست مخالف بود (وی اعتقاد داشت هیچ خط راستی در طبیعت وجود ندارد)، به برج‌هایش انحنایی داد که آن را از قلل عجیب کوهستان مقدس «مونتسِرات» (Montserrat) الهام گرفته بود که در خارج بارسلونا قرار دارند. در ادامه این برج‌ها را با مجسمه‌هایی در هم پیچیده تزئین کرد که گویی قسمت‌های اضافی سنگ هستند.

در زمان مرگ گائودی، تنها سردابه، دیوارهای بخش خطابه، یک ورودی و یکی از برج‌ها کامل شده بود. سه برج دیگر در سال ۱۹۳۰ اضافه شده و ورودی شمال شرقی را تکمیل کردند. در سال ۱۹۳۶ در طی جریان جنگ‌های داخلی، گروهی از آنارشیست‌ها فضای داخلی شامل کارگاه‌ها، نقشه‌ها و مدل‌ها را آتش زده و ویران کردند. کار دوباره در سال ۱۹۵۲ آغاز شد اما اختلافات همواره باعث کند شدن روند بودند.

پاپ بندیکت شانزدهم درهفتم سپتامبر ۲۰۱۰ ساگرادا فامیلیا ناتمام را افتتاح کرد و از آن به بعد به نام کلیسا بزرگ شناخته شد. معمار ارشد و مسئول کنونی ساخت ساگرادا فامیلیا جردی فائولی است که در اکتبر ۲۰۱۵ اعلام کرد بیش از ۷۰ درصد ساخت کلیسا انجام شده و کلیسا وارد فاز نهایی ساخت خود، یعنی ساخت ۶ برج عظیم شده است. ساخت تمام قسمت های کلیسا تا سال ۲۰۲۶ به اتمام خواهد رسید و تزئین بناها نیز تا سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۲ انجام خواهد شد.

جالب آن که با وجود ناتمام بودن ساگرادا فامیلیا، هم اکنون این کلیسا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، سالانه نزدیک ۲.۸ میلیون گردشگر را جذب خود می کند و پربازدید ترین مکان گردشگری در کشور اسپانیا است. بودجه سالانه ساخت ساگرادا فامیلیا در حدود ۲۵ میلیون یورو می‌باشد. امروزه مسئولین و معماران ساخت ساگرادا فامیلیا برای فهم هندسه پیچیده و تصویرسازی بنا به صورت کلی از تکنیک های پیشرفته ای استفاده میکنند. گرچه هنوز هم مدل های گچی کاربرد دارند، اما امروزه برای تسریع ساخت این مدل ها از تکنولوژی پرینترهای سه بعدی استفاده می شود.

این بنا به سفارش جامعه محافظه ‌کار و به عنوان کفاره‌ای برای گناهان مدرنیته شهر ساخته شد. گائودی تکمیل کردن آن را مانند مأموریت الهی خود می‌دانست. زمانی که بودجه ساخت بنا تمام شد، وی از جیب خود برای ادامه پروژه خرج می‌کرد و در سال‌های آخر زندگی‌اش از درخواست کمک از کسانی که فکر می‌کرد علاقه‌ مند باشند هیچ ابایی نداشت.

مخالفان ادامه پروژه ادعا می‌کنند مدل کامپیوتری‌ ای که بر اساس قسمت کوچک نقشه باقیمانده گائودی از آشوب آنارشیست‌ها ساخته شده منجر به ساخت یک هیولا می‌شود که کمترین شباهتی به نقشه‌ها و سبک گائودی ندارد. این بحث‌ها به نظر می‌رسد که همواره ادامه داشته و هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته باشند. چه از نتیجه کاری که دارد صورت می‌گیرد خوشمان بیاید یا از آن متنفر باشیم، شگفتی و شکوهی که این بنای عظیم در بیننده بیدار می‌کند غیرقابل انکار است. زمان تخمین زده شده برای اتمام پروژه ساخت کلیسا بین دهه ۲۰۲۰ تا دهه ۲۰۴۰ متغیر است. هر چند قبل از رسیدن به این تاریخ بخش‌های قدیمی‌تر بنا نیاز به بازسازی‌هایی خواهند داشت.

از آنجا که منبع درآمد و تأمین بودجه ساخت ساگرادا فامیلیا از کمک های مردمی حاصل می‌شود، روند ساخت ساگرادا فامیلیا به کندی صورت می گیرد. همچنین به سبب جنگ های نظامی اسپانیا در روند ساخت آن اختلال و توقف هایی پیش آمد. در سال ۲۰۱۰، بیش تر از نصف ساختمان ساگرادا فامیلیا و تزئینات بخش داخلی سقف ساخته شد که البته برخی از بخش های سخت و چالش برانگیز ساخت کلیسا همچنان باقی مانده بود. پیش بینی شده که ساخت ساگرادا فامیلیا در صدمین سالگرد فوت گائودی، یعنی در سال ۲۰۲۶ به اتمام خواهد رسید. با این حال در زمان اتمام ساخت و ساز، بخش هایی از کلیسا به خصوص محراب، احتیاج به بازسازی دارند!

ساگرادا فامیلیا از بدو تولد تا زمان حال

[su_box title=”تور اروپای آژانس مسافرتی آندیاسیر” style=”noise” box_color=”#3174AF”] آژانس مسافرتی آندیاسیر به عنوان برگزار کننده تور اروپا به صورت ترکیبی و همچنین اخذ ویزای شینگن در موعد مقرر است. برگزاری مستمر تورهای اروپا از مهمترین فعالیتهای این آژانس بوده است.در تورهای ترکیبی اروپا با توجه به مقاصد تور امکان بازدید از فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، اکراین، سوئیس و … را خواهید داشت که سفری به یادماندنی برای مسافران است. شما می توانید برای اطلاع از قیمت تور اروپا و کسب اطلاعات در زمینه ویزای شینگن  با شماره تلفن :021-22053073  (10 خط ویژه)  تماس حاصل نمایید. [/su_box]

معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا

ساگرادا فامیلیا این سازه عظیم و باشکوه، آمیزه ای از ابداع، خلاقیت، آموزه های مذهبی، الهامات طبیعی و رنگ و نور است. کلیسایی که با وجود آن که سازه ای نیمه تمام است، سالانه بازدید کنندگانی میلیونی دارد و به طور متوسط هر سال هزینه ای ۲۵ میلیون یورو صرف ساخت، تزئین و تکمیل آن می‌شود. جالب است بدانید ساگرادا فامیلیا کلیسایی با ابهت در شهر بارسلونا اسپانیاست که بلندترین مکان مذهبی در دنیا نیز محسوب می‌شود. این جاذبه گردشگری پرطرفدار، مکانی مذهبی است که پشت ساخت هر بخش، برج و حتی ستون هایش فلسفه و ایده ای نهفته است.

گائودی قصد داشت عقاید مسیحیان را از طریق معماری و زیبایی های ساختمان شرح دهد و پیام مبلغان مسیحی را منتقل کند. معماری شخصی گائودی تلفیقی از سازه ها، اشکال و هندسه جدید است که از طبیعت الهام گرفته شده و رنگ و نور در آن نقشی اساسی ایفا می‌کنند. او از طریق این معماری توانست میان فرم و نمادهای مسیحی به هماهنگی دلپذیری دست یابد. پیام ساختمان ساگرادا فامیلیا از طریق شکل، معماری و سنگ تراشی های نمادینش منتقل می‌شود. گائودی توانست استفاده فوق العاده ای از رنگ در معماری ساگرادا فاملیا داشته باشد، به گونه ای که نور خورشید نوک برج ها و پنجره ها را می درخشاند. با طلوع خورشید، سر در تولد حضرت عیسی به گونه ای می درخشد که شور و شکوه تولد حضرت مسیح را به تصویر می‌کشد. گائودی معتقد بود: رنگ تجلی دلبرانه ای از زندگی است که به ساگرادا فامیلیا روح بخشیده است.

عناصر معماری ساگرادا فامیلیا با نمادهای سلسله مراتب مسیحی در هم آمیخته است و بدین سبب هر یک از ۱۸ برج آن معنای به خصوصی دارند. در بخش میانی، برجی است که وقف حضرت عیسی شده و ۴ برج اطراف آن نشان از ۴ انجیل دارد. برج بالای محراب که با ستاره ای بر سرش مزین شده، نمادی از حضرت مریم مقدس است و ۱۲ برج دیگر، نشان دهنده حواریون و شاهدان عینی آموزه ها و اعمال حضرت مسیح است. از هر کجا که به کلیسا بنگرید، ۱۸ برج با شکوه و بلند قامت خواهید دید که به تدریج و به سمت برج میانی که برج حضرت عیسی است، افزایش ارتفاع دارد. حالت عمود و ارتفاع بسیار زیاد برج های کلیسا به گونه ای طراحی شده که نمادی باشد از عروج به سمت پروردگار. همچنین نمای هرمی و خارجی سازه، شکوه صحن ها و رأس هر برج که انگار بخشی از آسمان است بر این تأثیر می‌افزایند.

هر ساله از سمت موسسه ورد ترول اواردز ( World Travel Awards ) برترین جاذبه های هر قاره اعلام می شوند و در آن میان به بهترین مکان، جایزه ای معتبر اهدا می‌شود. برنده سال ۲۰۱۶ این موسسه و برترین جاذبه گردشگری اروپا تایتانیک بلفاست اعلام شد. با نگاهی به لیست کاندیداها، نام دیگر جاذبه های پرطرفدار اروپا و مکان هایی چون برج #ایفل پاریس، آکروپلیس و ساگرادا فامیلیا به چشم می‌خورند. حتما تا به حال چیزهایی از برج ایفل و آکروپلیس شنیده اید، اما اگر از ساگرادا فامیلیا چیزی نمی دانید، خیلی عجیب نیست.

معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا

هندسه کلیسا ساگرادا فامیلیا

نقطه آغاز ساخت ساگرادا فامیلیا معماری گوتیک بود که گائودی با تصحیح و ارتقا آن به سبک جدیدی دست یافت که اصالت آن منجر به ساخت معبدی منحصر به فرد شد. معبد اکسپیاتوری ساگرادا فامیلیا (The Expiatory Temple)، کلیسایی متشکل از صحنی مرکزی به همراه ۴ راهرو است که صلیبی لاتینی را شکل می‌دهد. این صلیب از بالا به محرابی نیم دایره ای منتهی می‌شود. ۴ سازه گنبدی شکل که ارتفاعی حدود ۴۰ متر دارند و در ۴ طرف قرار می‌ گیرند، طراحی کلیسا را تکمیل می‌کنند. دو فضا در ناحیه شمالی، یک تعمیدگاه و یک نمازخانه در بخش جنوبی کلیسا قرار دارد. سه بخش اصلی کلیسا با راهرویی عریض و دیوار دولایه به این چهار فضای یاد شده متصل می‌شوند. وجود این راهرو باعث می‌شود که صحن مرکزی از سر و صدای خیابان به دور باشد و این امکان را مهیا می‌کند که بتوانید از ساختمانی به ساختمان دیگری بروید، بی آن که از صحن مرکزی عبور کنید. صحن مرکزی کلیسا ۹۵ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد که برای ۱۳۰۰۰ نفر گنجایش دارد.

همان طور که قبلا اشاره شد، ۱۲ برج نمادی از حواریون و شاهدان عینی اند که ارتفاعی ۱۰۰ متری دارند و برج ناقوس محسوب می شوند. ۶ برج بلندتر بعدی، با طرح هرمی خود انعکاسی از سلسه مراتب مسیحی اند. بلندترین برج مربوط به برج حضرت مسیح با ۱۷۲.۵ متر ارتفاع بوده و برج مرکزی با ۴ برج ۱۳۵ متری و باریک تر احاطه شده است. در آینده نیز قرار است برجی که نمادی از مریم مقدس است بر بالای محراب کلیسا ساگرادا فامیلیا ساخته شود.

از آن جا که آنتونی گائودی آرزو داشت تا بر نقایص سبک و معماری گوتیک چیره شود، به ابداع سبک معماری جدیدی با ساختارهای متعادل و مبتکرانه خود دست زد. به همین روی در کارگاه و در طی ساخت مدل هایی، راهکارهای ساختاری خود را آزمود و بارها مورد تصحیح قرار داد. جالب آن که این روش هنوز هم توسط جانشینانش دنبال می‌شود و هنوز هم در دفتر فنی کلیسا مورد تمرین قرار می‌گیرد. ساگرادا فامیلیا هنوز هم چالشی ساختاری محسوب می‌شود و یکی از بزرگ ترین زمین های آزمایشی در دنیا برای تکنیک های ساخت و ساز بنا است.

آنتونی الهامِ طراحی و معماری خود را از دو منبع مهم دریافت می‌کرد: پیام مسیحیت و طبیعت! نخستین منبع الهام به طور مستقیم از کتاب مقدس، سنت ها و آداب مناجات گرفته می‌شد و دیگری با مشاهدات عینی از جهان طبیعت، چارچوبی روش شناختی و ادراکی به دست گائودی می‌داد. آنتونی گائودی از روی طبیعت تقلید نمی کرد، بلکه با آنالیز کارکرد عناصر طبیعی، طرح هایی ساختاری و تفسیری ابداع می‌کرد.

 شاید گائودی دریافت که مجبور است راهی ساده و بی ابهام پیش روی دیگران بگذارد تا بتوانند ساخت کلیسا را به اتمام برسانند، چرا که خود هیچ گاه به پایان ساخت کلیسا نخواهد رسید. بدین ترتیب او برای بسیاری از بخش های معبد برنامه ریزی خاصی ترتیب داد که به صورت ترکیبی از اشکال هندسی ساخته شوند. این اشکال ویژگی های تفصیلی، ساختاری، نوری و آکوستیک منحصر بفردی داشتند. عمده سازه ها سطحی صاف دارند که موجب ساخت و ساز راحت تر بودند.

هندسه کلیسا ساگرادا فامیلیا

[su_box title=”تور اروپای آژانس مسافرتی آندیاسیر” style=”noise” box_color=”#3174AF”] آژانس مسافرتی آندیاسیر به عنوان برگزار کننده تور اروپا به صورت ترکیبی و همچنین اخذ ویزای شینگن در موعد مقرر است. برگزاری مستمر تورهای اروپا از مهمترین فعالیتهای این آژانس بوده است.در تورهای ترکیبی اروپا با توجه به مقاصد تور امکان بازدید از فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، اکراین، سوئیس و … را خواهید داشت که سفری به یادماندنی برای مسافران است. شما می توانید برای اطلاع از قیمت تور اروپا و کسب اطلاعات در زمینه ویزای شینگن  با شماره تلفن :021-22053073  (10 خط ویژه)  تماس حاصل نمایید. [/su_box]

بخش های ساگرادا فامیلیا

۱– بخش تولد مسیح | Nativity Façade

این بخش در بین سال های ۱۸۹۴ تا ۱۹۳۰ ساخته شد و در واقع نخستین بخش تکمیل شده ساگرادا فامیلیا نیز محسوب می‌شود. این جبهه نمایان گر ولادت حضرت عیسی است و همراه به تصویر کشیدن لحظه های این اتفاق مبارک، به نماد ها و نشانه های زندگی مزین شده است. از ویژگی های سبک طبیعت گرای گائودی، استفاده از عناصر طبیعی در طراحی و معماری است. به طور مثال سه رواق این بخش با دو ستون از هم جدا شده اند که در انتهای هر ستون یک لاک پشت آبی و یک لاک پشت خشکی زی دیده می‌شود. این دو لاک پشت هر یک نماد دریا و خشکی اند. همچنین در هر طرف دروازه دو آفتاب پرست به چشم می‌خورد که نماد تغییر و تحول اند.

زندگی حضرت مسیح در سه بخش اصلی به تصویر کشیده شده است که هر بخش، یکی از وقایع مهم زندگی حضرت عیسی را روایت می‌کنند: تولد و ورود وی به اورشلیم، مرگ و رستاخیز حضرت مسیح، وضعیت کنونی و آینده درخشانش. هنگامی که خورشید در آسمان حرکت می‌کند، نور آفتاب جلوه و شکوه ویژه ای به نمای هر برج می افزاید. گائودی نورپردازی درونی کلیسا را به گونه ای طراحی کرد تا بر هارمونی و فضای روحانی صحن ها بیافزاید. از آن جا که این بخش در سمت شرق کلیسا قرار دارد، به هنگام طلوع خورشید در برابر آن قرار می‌گیرد که تولد حضرت مسیح را به شکوه می‌نمایاند. هر یک از سه رواق این بخش نمادی مذهبی دارند: امید، ایمان و نیکوکاری.

 ۴ برج، بخش شرقی و تولد مسیح را تکمیل می کنند که هر یک به چهار حواری: متیاس مقدس، برنابا مقدس، تادئوس مقدس و شمعون قانوی اختصاص یافته اند. از آن جا که این بخش مختص به تولد مسیح است، گائودی تصمیم داشت تا رنگین ترین قسمت کلیسا را بسازد، بنابراین بیش ترین رنگ را در بخش شرقی و بر روی مجسمه های آن خواهید دید.

گائودی قسمت تولد مسیح را برای تجسم و شکل دادن کل کلیسا انتخاب کرد، چرا که به خوبی آگاه بود نمی‌تواند پایان ساخت ساگرادا فامیلیا را ببیند، بنابراین با ساخت بخش تولد، نمونه ای هنرمندانه را در مقابل دیگران برای ادامه ساخت دیگر قسمت های کلیسا قرار داد. همچنین گائودی به سبب طرح های متنوع و رنگین بخش تولد، تولد مسیح را برای شروع ساخت انتخاب کرد تا به اندازه کافی برای عموم جذاب و قابل دسترسی باشد.

 ستون های منشعب درون کلیسا، علاوه بر کابردی که دارند، منعکس کننده ی ایده گائودی درباره یک کلیساست. وی اعتقاد دارد یک کلیسا باید همانند جنگلی باشد که نمازگزاران و نیایش کننده ها را به خود فرا بخواند و درخور مراسم عشاء ربانی باشد. در میان ستون ها و بر روی سقف، پنجره های رنگین، طلایی و سبزی به چشم می‌خورند که برای کاهش بار سقف و افزایش نور به درون ساختمان طراحی شده اند. کاشی هایی نیز در طراحی داخلی به کار برده شده اند که با انعکاس نور، بر روشنایی داخلی می افزایند. همچنین تمام شیشه های رنگین محراب به گونه ای تدریجی تغییر رنگ می دهند که به ایجاد فضایی درون‌اندیش و مقدس کمک می‌کنند.

 2- بخش مصائب مسیح | Passion Façade

در مقابل بخش پرنقش و نگار تولد مسیح، بخش مصائب مسیح قرار دارد که شمایلی تلخ، ساده و بی آلایش دارد. با خطوط ساده و زمخت ساخته شده و به مانند استخوان هایی برهنه است. در این بخش مصائب و رنج های مسیح به هنگام به صلابه کشیده شدن و مشاهده گناهان آدمی به تصویر کشیده شده است. ساخت بخش مصائب مسیح در سال ۱۹۵۴ آغاز شد و بر اساس طراحی ها و مدل های به جا مانده از گائودی انجام گرفت. ساخت برج های این بخش در سال ۱۹۷۶ تمام شد و چندین سال بعد گروهی از مجسمه سازان کار بر روی تزئینات خارجی برج ها را با اشکالی زاویه دار و زمخت آغاز کردند، چرا که قصد داشتند تا هدف گائودی مبنی بر ایجاد ترس و وَهم در تماشاچیان را اجرایی کنند. استفاده از سایه روشن غلیظ، ستون ها و طاق های شکسته نیز به همین سبب بود.

از آنجا که این بخش در سمت غربی مجموعه ساگرادا فامیلیا قرار دارد، به هنگام غروب در مقابل انوار نارنجی و حزن انگیز خورشید قرار می‌گیرد و صحنه های تأسف بار مرگ مسیح را مورد توجه قرار می‌دهد. بخش مصائب مسیح با ۶ ستون بلند و متمایل احاطه شده که نمایان گر تنه های درخت عظیم الجثه سکویا است. همچنین در طی یک آرایش هرمی، هجده ستون استخوان شکل که صلیب بزرگی را با هم می‌سازند، دیده می‌شود.

بخش مصائب مسیح مانند تولد مسیح از سه رواق مختص به فضائل دینی مختلف ساخته شده که البته نورپردازی های متفاوتی دارند. همچنین ۴ برج مصائب مسیح به چهار حواری مسیح به نام های ناتانائیل، فیلیپ، توماس و جیمز اختصاص یافته است. در بخش مصائب مسیح، سه داستان به نمایش گذاشته شده که قسمت اول روایتی از آخرین شب پیش از مصلوب شدن است، داستان دومی به صلابه کشیدن حضرت مسیح را به نمایش گذاشته و روایت سومی نشان از رستاخیز و بازگشت این حضرت دارد.

3- بخش شکوه و عظمت | Glory Façade

بزرگ ترین و قابل توجه ترین بخش ساگرادا فامیلیا، بخش شکوه است که ساخت آن در سال ۲۰۰۲ آغاز شد. بخش شکوه، اصلی ترین بخش کلیساست و دسترسی به صحن مرکزی را ممکن می کند. این بخش به شکوه آسمانی حضرت مسیح اختصاص یافته است که در آن عروج مسیح، رستاخیز و جایگاه والای آن حضرت به تصویر کشیده شده است. جالب آن که برای ساخت و تکمیل این بخش لازم است تا تمام ساختمان های محله کارر د مالورکا (Carrer de Mallorca) بارسلونا که در اطراف کلیسا قرار دارند، تخریب شوند!

برای رسیدن به رواقِ بخشِ شکوه باید از پلکانی بر فراز بخش زیرزمینی کارر د مالورکا عبور کرد. این راه به شمایلی از جهنم، شیطان، دیوها، بت ها و خدایان دروغین آراسته است. در خود رواق ۷ ستون بزرگ به چشم می‌خورد که در پایین تمام ستون ها ۷ گناه مرگبار و در بالای تمام آن ها ۷ فضیلت آسمانی بنشان داده شده اند.

بزرگ ترین و قابل توجه ترین بخش ساگرادا فامیلیا

جذابیت های ساگرادا فامیلیا

۱- موزه

آنتونی گائودی در ژوئن سال ۱۹۲۶ از دنیا رفت و در سرداب کلیسا ساگردا فامیلیا به خاک سپرده شد.  یک ماه پس از فوت گائودی مدیر موزه هنرهای بارسلونا به منظور زنده نگاه داشتن، ترویج کار و هنر گائودی اقدام به ساخت موزه ای در خود کلیسا کرد. مدتی طولانی زمان برد تا تمام نمونه ها و وسایل مرتبطی را که برای ساخت ساگرادا فامیلیا مورد نیاز بود، جمع آوری کنند. علاوه بر این یک آتش سوزی در سال ۱۹۳۶ و در محل مورد نظر، به مجموعه آسیب زد و افتتاح موزه را به تعویق انداخت. با رخداد این اتش سوزی همچنین بخشی از طرح های اصلی گائودی از بین رفت که بعدها بازسازی شد.

با این وجود در نهایت در سال ۱۹۶۱ موزه ای در زیرزمین بخش دوم کلیسا افتتاح شد. در طبقه زیر همکف می‌توان موزه گائودی را بازدید کرد که موارد جالب توجهی از زندگی و سایر آثار او، به همراه مدل‌ها و عکس‌هایی از کلیسا را به نمایش گذاشته است. در این مجموعه طراحی ها، عکس ها، نمونه های اصلی تعمیر شده و نمونه های بازسازی شده به چشم می‌خورند. استودیو مدل سازی گائودی، جایی است که او دست به ساخت مدل های بزرگ و کوچک می‌زد تا از جهت تکمیل کار ساخت کلیسا مطمئن شود.

 تالار جانبی‌ای که به سمت شرق انتهای موزه می‌رود، شما را به منظره‌ای از سردابه ساده‌ای هدایت خواهد کرد که پیکر این نابغه در آن دفن شد. هر چند این بنا هنوز کامل نشده، اما در سال ۱۹۸۴ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این افتخار بیشتر به سبب معماری بی‌همتای گائودی و توانایی او برای خلق چنین اثر هنری و نوآورانه‌ای نصیب کلیسا شد. «ساگرادا فامیلیا» یکی از هفت اثر این نابغه معماری است که در این فهرست به چشم می‌خورد. کلیسای «ساگرادا فامیلیا» تمام فکر آنتونی گائودی، معمار آن را گرفته بود.

۲- مجموعه سفر

هیئت مدیره ساخت و ساز ساگرادا فامیلیا این امکان را برای سازمان های مذهبی و فرهنگی ایجاد کرده تا از مجموعه «ساگرادا فامیلیا و گائودی» بازدید کرده و این کار ترویجی باشد بر شاهکار گائودی و ارزش های کلیسا. در طی این مجموعه با بازدید از مدل های آزمایشی، سفری به زندگی و کار آنتونی گائودی خواهید داشت و با تلاش های وی در راستای ابداع سبکش، اعتقادات مذهبی و الهاماتش از طبیعت آشنا خواهید شد. همچنین به گونه ای با ریشه های ساگرادا فامیلیا و دیگر معماران این کلیسا، آشنایی بیش تری خواهید یافت.

3- برج های ساگرادا فامیلیا

از ۱۸ برجی که برای ساخت برنامه ریزی شده بود، ۸ برج تا به حال تکمیل شده که ۴ برج در بخش تولد حضرت عیسی و ۴ برج در قسمت مصائب مسیح ساخته شده است. ورودی ها به یک دیگر متصل نیستند و در نتیجه دسترسی جداگانه ای دارند. دست یابی به بالای برج ها به راحتی با آسانسور امکان پذیر است. بالا رفتن از برج های تولد حضرت عیسی به شما منظره ای از شرق بارسلونا به دست می‌دهد و برج های زندگی مسیح به مرکز شهر بارسلونا اشراف دارد. برای پایین رفت از هر دو نوع برج تولد و مسیر زندگی، باید خود از پله ها پایین بیایید.

به جهت دلایل امنیتی، بالا بردن کودکان زیر ۶ سال ممنوع است و بچه های زیر ۱۶ سال تنها با همراهی یک بزرگسال به بالای برج ها دسترسی دارند. همچنین از ورود افراد کم توان جسمی و یا با هر گونه مشکلات بینایی جلوگیری می‌شود. همچنین لازم است بدانید استفاده از آسانسورهای برج در شرایط نا به سامان هوایی چون: وزش بادهای شدید و یا بارش باران ممکن نیست.

برج های ساگرادا فامیلیا

4- خواندن آواز

این گزینه مخصوص گروه های کُر است که با راهنما و گردشی در کلیسا ساگرادا فامیلیا همراه است. پس از گردش در ساگرادا، گروه کر به مدت ۲۰ دقیقه به فضای مخصوص آواز دسترسی خواهند داشت. لازم است بدانید که گردش در ساگرادا برای تمام گروه و اجرای آن ها الزامیست. ورود آلات موسیقی به داخل ساگرادا فامیلیا ممنوع است.
اعضاء گروه کر ملزم به داشتن پوششی مناسب اند و باید بدانند مکانی برای تعویض لباس وجود ندارد.
تنها اجرای آوازهای مذهبی امکان پذیر است و لیست اجراها باید از پیش آماده شود.
تنها برای کارهای گزیده امکان اجرا وجود دارد.

ساعات بازدید
نوامبر تا فوریه: ۹ تا ۱۸
مارچ: ۹ تا ۱۹
آپریل تا سپتامبر: ۹ تا ۲۰
اکتبر: ۹ تا ۱۹
دسامبر ۲۵، ۲۶ و ۱ تا ۶ ژانویه: ۹ تا ۱۴

آدرس: اسپانیا، بارسلونا، ۴۰۱، کارر د مالورکا
Address: Carrer de Mallorca, ۴۰۱, ۰۸۰۱۳ Barcelona, Spain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید!