کشورهای عضو شینگن

5/5

آنچه در مطلب میخوانید:

کشورهای عضو شینگن

 حوزه شنگن یا منطقه شنگن (شینگن)به منطقه ای از اروپا گفته می شود که طبق معاهده ای به همین نام، قانون کنترل روادید در بدو ورود را برای مسافران تور اروپا در این منطقه حذف شده است. یعنی در کشورهای پیمان شنگن حرکت و مبادله افراد و هر نوع کالا ( به شرط قانونی بودن) آزاد است و مسافران و گردشگران می توانند با گرفتن ویزای شنگن به تمامی کشورهای عضو این منطقه آزادانه سفر کنند . در سال 1985 چند کشور اروپایی این معاهده را امضا کردند و رسما این منطقه به وجود آمد، در ادامه کشورهای دیگر نیز با امضای این قرار داد، به این منطقه پیوستند و اکنون 26 کشور اروپایی عضو پیمان شنگن هستند.
کشورهای محدوده شینگن را نباید با کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشتباه گرفت .
و کشورهای اتحادیه اروپا را نباید با کشورهای محدوده شینگن اشتباه گرفت. برای مثال نروژ و ایسلند بخشی از شنگن هستند اما جزو اتحادیه اروپا نیستند. یا مثلا انگلستان و ایرلند عضو اتحادیه اروپا هستند اما جزو محدوده شنگن نیستند
به همین دلیل ویزا (روادید) انگلستان و ایرلند جهت ورود به شنگن بی اعتبار است و ساکنین و اتباع انگلستان و ایرلند باید به هنگام ورود و خروج از کشورهای عضو شنگن مورد کنترل مرزی قرار بگیرند
اما کشورهایی نیز وجود دارند که از اعضای اتحادیه اروپا نبوده اما از طریق بستن قرادادهای مخصوص بخشی از محدوده شنگن بشمار میروند. برای مثال نروژ و ایسلند عضوی از اعضای اتحادیه اروپا نیستند اما عضو قرارداد شنگن هستند. به همین دلیل ویزاهای صادر شده از سوی نروژ و ایسلند جهت ورود به همه کشورهای عضو شنگن معتبر است و اتباع و ساکنین این دو کشور نیز بدون عبور از هر گونه کنترل مرزی به همه کشورهای عضو محدوده شنگن داخل و خارج میشوند.
در حال حاضر شهروندان ۲۶ کشور اروپایی می‌توانند بدون دریافت ویزا بین این کشورها رفت‌وآمد کنند. بعضی کشورهای اروپا اما هنوز عضو کامل قرارداد شنگن نیستند و تنها بعضی از مفاد آن را پذیرفته‌اند
کشورهایی که کلیت پیمان شنگن را پذیرفته‌اند و “اعضای شنگن” در معنای اخص آن به حساب می‌آیند عبارتند از بلژیک، دانمارک،آلمان، استونی، فنلاند،فرانسه، یونان، اسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ،مالت، هلند،نروژ، اتریش، لهستان، پرتغال،سوئد، سوئیس، اسلوواکی، اسلوونی، اسپانیا، جمهوری چک و مجارستان..
کشورهایی که به طور کامل در پیمان شنگن عضویت ندارند عبارتند از:
انگلستان، ایرلند، بلغارستان، ، قبرس، رومانی، لیختن‌اشتاین.
کشورهای کوچک آندورا، واتیکان، سان مارینو و موناکو به دلیل موقعیت جغرافیایی‌شان، وضعیت ویژه‌ای دارند. آنها در درون حوزه‌ی شنگن قراردارند و میان آنها با کشورهای همجوارشان کنترل مرزی وجود ندارد۰
اولین کشوری که در حوزۀ شینگن قرار است وارد شوید باید همان کشوری باشد که متقاضی از آن ویزا دریافت کرده و شما دیگر محدودیتی بابت اینکه از کدام کشور عضو شینگن خارج شوید را ندارید.
به دلایل سیاسی، اجتماعی و… با توجه به اینکه با دریافت ویزای یکی از کشورهای عضو شینگن میتوانید به تمامی کشورهای دیگرِ عضو شینگن سفر کنید، گرفتن ویزای تمامی این کشورها برای متقاضیان ایرانی دارای شرایط سختگیرانه تری نسبت به کشورهای دیگراست. تمامی این کشور ها از قوانین پایه ای مشترکی جهت اعطاء ویزا به ایرانیان استفاده میکنند ولی هرکدام سیاست های خاص خود را جهت ارزیابی متقاضیان را دارا میباشند.
ویزای شینگن چیست

ویزای شینگن چیست و به چند نوع تقسیم می شود ؟

برای سفر به منطقه شنگن در تور اروپا شما نیاز دارید تا از طریق یکی از سفارتخانه های اروپایی ویزای شینگن را دریافت کنید که به سه نوع تقسیم می شود . در اینجا قصد داریم در مورد ویزای مسافرتی شنگن صحبت کنیم که خود به سه نوع ویزای یک بار ورود ، ویزای دوبار ورود و ویزای چند بار ورود تقسیم می شود .

– با صدور ویزای شنگن یک بار ورود(Single-entry) ، شما فقط یک بار حق ورود به کشورهای حوزه شنگن را خواهید داشت . با این اوصاف اگر پس از ورود به کشورهای حوزه شنگن بخواهید به کشوری سفر کنید که عضو منطقه شنگن نیست ( برای مثال کشور انگلستان) دیگر نمی توانید وارد کشورهای حوزه شنگن بشوید .

– با صدور ویزای شنگن دو بار ورود می توانید پس از ورود و خارج شدن از کشورهای حوزه شنگن دوباره به این منطقه بازگردید ( البته در یک بازه زمانی مشخص ).

  • با اخذ ویزای شینگن چند بار ورود(Multiple-entry) می توانید در بازه زمانی 90 روزه چند بار به کشورهای حوزه شنگن سفر کنید.

به علت بالا بودن تعداد متقاضیان ویزای شینگن ، سفارت خانه های اروپایی که ویزای شنگن را ارائه می دهند ، وظیفه ثبت درخواست ویزای شنگن و تکمیل فرم های ویزای شنگن را به عهده شرکت هایی با نام اختصاری VFS (Visa Facilitation Services)گذاشته اند . البته باز هم به دلیل تقاضای بالا، این شرکت ها در چک کردن فرمهای تکمیل شده دقت نمی کنند. توجه داشته باشید این وظیفه متقاضی ویزا است که این فرم ها را به دقت پر کرده و تحویل دهد و اگر دو بار درخواست ویزای متقاضی رد شود ( که می تواند از کامل نبودن فرم یا مدارک ناشی شود) ، اخذ ویزای شنگن سخت تر خواهد شد. پس بهتر است برای مطمئن شدن از تکمیل درست فرم ها و مدارک به متخصصین این امر مراجعه کنید تا با مشاوره ویزای شنگن بتوانید با اطمینان بیشتری فرایند اخذ ویزای خود را پیش ببرید.

اخذ ویزای شینگن

سفر بین کشورها حوزه شنگن با صدور ویزای شنگن برای هر فردی آزاد و مجاز است اما باید به دو نکته اساسی توجه کرد:
نکته اول: توجه داشته باشید که پرواز ورودی به حوزه شنگن باید به کشوری باشد که صادر کننده ویزای شما است. این امر برای سفارتخانه های حوزه شنگن مهم است ، پس زمانی که بلیط خود را برای اخذ ویزا ارائه می دهید به این نکته دقت کنید.
نکته دوم: برای اغلب سفارت های کشورهای اروپایی مهم است که بخش اعظم روزهایی که در حوزه شنگن هستید را در کشورشان بگذرانید. بدین معنی که اغلب شبهایی که می خواهید در اروپا بگذرانید باید در کشور صادر کننده ویزا باشد ، پس زمانی که رزرو هتل همراه با واچر را برای اخذ ویزا ارائه می دهید به این نکته دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید!